Ogłoszenie o naborze! Program Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ,,Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026

Gmina Ozimek informuje, iż przystępuje do realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ,,Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026.
Zadania realizowane w ramach Programu ,,Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026, będą finansowane ze środków państwowego funduszu celowego, tj. z Funduszu Solidarnościowego.
Wartość dofinansowania ze środków Funduszu Solidarnościowego wynosi: 519 396,75 zł.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia dla:
- dzieci do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji;
- osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, z późn. zm.).
Dodatkowym założeniem jest, aby minimum 50% uczestników Programu stanowiły osoby wymagające wysokiego poziomu wsparcia, w tym osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi i trudnościami związanymi z mobilnością i komunikacją.
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem
W godzinach realizacji usług asystenta nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2025 r. poz. 1214, 1302), usługi finansowane w ramach Funduszu Solidarnościowego lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, finansowane z innych źródeł.
Usługi asystenckie mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, nie mogą ich jednak zastępować.
Usługi asystenta mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Asystentem osoby niepełnosprawnej może zostać:
- osoba posiadająca dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących kierunkach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta;
- osoba posiadająca co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom niepełnosprawnym w formie wolontariatu
- osoba wskazana przez uczestnika Programu lub jego opiekuna prawnego, lecz niespokrewnione i niezamieszkujące razem z uczestnikiem Programu.
Uczestnik programu za usługi asystenta nie ponosi odpłatności.
Osoby z niepełnosprawnością zainteresowane uczestnictwem w Programie proszone są o złożenie Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością „ dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026, wraz z kserokopią orzeczenia o niepełnosprawności oraz załączoną klauzulą RODO w siedzibie Ośrodka Integracji i Pomocy Społecznej w Ozimku, ul. Dzierżona 4B osobiście, listownie (liczy się data stempla pocztowego) lub elektronicznie na adres j.biskup@ugim.ozimek.pl (warunkiem przy wysyłaniu elektronicznym jest doręczenie w terminie 3 dni oryginału zgłoszenia)
Nabór Kart zgłoszeniowych do Programu będzie prowadzony w terminie od 10.12.2025 r. do 17.12.2025 r.
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Ośrodkiem Integracji i Pomocy Społecznej w Ozimku tel. 77 46 22872 lub 77 46 22876
Realizacja Programu rozpocznie się po otrzymaniu środków przeznaczonych na ten cel.
Załączniki:
- karta zgłoszenia do programu
- klauzula informacyjna
- Regulamin Programu