Rewitalizacja w odsłonach - część 2
Miesiąc temu pisaliśmy o tym, czym jest rewitalizacja w świetle nowych przepisów i jak ważne jest, aby gmina opracowała program rewitalizacji dla swojego zdegradowanego obszaru w takim zakresie, aby mogła następnie aplikować o środki pochodzące z funduszy unijnych czy krajowych na realizację zadań ujętych w tym programie.
W związku z powyższym podjęta została w urzędzie decyzja,
iż konieczne jest opracowanie programu rewitalizacji dla gminy Ozimek na lata 2016-2026. W tym celu złożony został wniosek do Marszałka Województwa Opolskiego o udzielenie dotacji celowej dla projektu pod nazwą: Przygotowanie Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Ozimek (w skrócie LPRGO) i w dniu 28 lipca 2016r. podpisana została umowa o udzielenie dotacji celowej na opracowanie lub aktualizowanie programu rewitalizacji pomiędzy Województwem Opolskim a Gminą Ozimek. W umowie określony został termin przygotowania LPRGO od 1 czerwca 2016r. do dnia 30 grudnia 2016r.
W celu prawidłowego opracowania LPRGO w drodze zapytania ofertowego wybrano wykonawcę specjalizującego się w tej dziedzinie tj. Instytut Badawczy IPC z Wrocławia. W dniu 4 sierpnia 2016r. odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne w formie warsztatu strategicznego, którego zadaniem było nakreślenie obszaru zdegradowanego dla gminy. Na spotkanie Burmistrz Ozimka zaprosił mieszkańców, przedsiębiorców, lokalnych liderów oraz partnerów społecznych, aby lokalna społeczność miała aktywny wpływ na kształtowanie przyszłości swojej małej ojczyzny.
Podczas warsztatów Instytut IPC:
- Przedstawił uczestnikom bardzo szczegółowo, co należy rozumieć poprzez pojecie rewitalizacji oraz jej celu czyli wyprowadzenia obszarów zdegradowanych z kryzysu. Pojecie "obszar rewitalizacji" zostało opisane jako obszar obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego cechującego się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk, na którym z uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego, zamierza się prowadzić rewitalizację.
- Przekazał informację, że obszar rewitalizacji nie może obejmować terenów:
üwiększych niż 20% powierzchni gminy,
üzamieszkanych przez więcej niż 30% mieszkańców.
3. Wskazał także zamierzone efekty rewitalizacji zdefiniowane jako:
-poprawa warunków zamieszkania,
-poprawa bezpieczeństwa,
-spadek bezrobocia,
-rozwój lokalnego handlu i usług,
-dobry dostęp do przedszkoli i żłobków,
-wzmocnienie kapitału społecznego i więzi społecznych,
-atrakcyjne przestrzenie publiczne,
-ciekawe wydarzenia kulturalne i sportowe,
-miejsca integracyjnych spotkań dla dzieci, młodzieży i osób starszych.
4. Dodatkowo wskazał, iż aby można było obszar miasta wyznaczyć jako obszar zdegradowany musi wystąpić na jego obszarze co najmniej jeden
z następujących negatywnych zjawisk:
-gospodarczych (w szczególności niski stopień przedsiębiorczości, słaba kondycja lokalnych przedsiębiorców),
-środowiskowych (w szczególności przekroczenie standardów jakości środowiska, obecności odpadów stwarzających zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub stanu środowiska),
-przestrzenno-funkcjonalnych (w szczególności niewystarczającego wyposażenia w infrastrukturę techniczną i społeczną, braku dostępu do podstawowych usług lub ich niskiej jakości, niskiego poziomu obsługi komunikacyjnej, niedoboru lub niskiej jakości terenów publicznych),
-technicznych (w szczególności degradacji stanu technicznego obiektów budowlanych, w tym o przeznaczeniu mieszkaniowym).
Kolejnym elementem spotkania było przedstawienie wyników diagnozy porównawczej zjawisk występujących na 14 obszarach Gminy Ozimek tj.
1. Dylaki
2. Biestrzynnik
3. Chobie
4. Mnichus
5. Szczedrzyk
6. Pustków
7. Jedlice
8. Antoniów
9. Grodziec
10. Schodnia
11. Nowa Schodnia
12. Krasiejów
13. Krzyżowa Dolina
14. Ozimek
w sferze społecznej, gospodarczej, środowiskowej, przestrzenno-funkcjonalnej, technicznej.
Celem w/w diagnozy porównawczej było wskazanie prawdopodobnych problemów gminy do kraju, województwa, powiatu, uwiarygodnienie wskazanych zjawisk na poziomie gminy i ulic miasta, wyznaczenie dla gminy i ulic miasta poziomu natężenia zjawisk negatywnych i ich skali (siły oddziaływania) w przestrzeni gminy i miasta. Diagnoza porównawcza wykazała, że największe natężenie negatywnych zjawisk w porównywanych sferach występuje na terenie miasta Ozimek. W związku z powyższym sformułowano wniosek, iż to teren miasta powinien zostać objęty programem rewitalizacji. Należy jeszcze dodać, iż teren miasta został zdiagnozowany w podziale na ulice, gdzie analiza wykazała, iż największa koncentracja negatywnych zjawisk występuje na ulicach: 1 Maja, Ostapa Dłuskiego, 22 Lipca, generała Władysława Sikorskiego, 8 Marca, Juliusza Słowackiego, Częstochowskiej, Janusza Korczaka, XX-Lecia oraz jako wymagające rewitalizacji wskazano tereny Huty Małapanew.
Kolejne spotkanie odbyło się dnia 4 sierpnia 2016r., podczas którego przeprowadzono analizę SWOT oraz ustalono wizję i kierunki rewitalizacji, ale o tym w kolejnej odsłonie.