Wiadomości z Ozimka i okolic

Trzydniowa wycieczka po Kujawach i Wielkopolsce, w której wzięli udział uczniowie klasy V „a", V „b", a także  gościnnie VI „a", stała się niewątpliwie ciekawym doświadczeniem, niebanalną lekcją historii oraz języka polskiego. Uczniowie wraz z opiekunkami wyruszyli w podróż do przeszłości, wędrując śladami pierwszych Słowian.

Pierwszego dnia naszej eskapady odwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej, wzorowane na Bazylice Świętego Piotra w Rzymie, które zachwyciło nas niezwykłą architekturą wnętrz. Następnie udaliśmy się do Kruszwicy – miejscowości malowniczo położonej nad jeziorem Gopło, przy którym znajduje się znana z legendy o królu Popielu Mysia Wieża. Na drodze naszej podróży pojawiło się również miasteczko Strzelno oraz Kościół Świętej Trójcy i Najświętszej Marii Panny, a w nim jedna z zaledwie kilku zachowanych w Europie dwunastowiecznych kolumn z piaskowca. Ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyło się Muzeum Archeologiczne w Biskupinie, w którym mogliśmy przyjrzeć się temu, jak żyli pierwsi Słowianie i podziwiać ślady osadnictwa od epoki kamienia do wczesnego średniowiecza.

Drugi dzień był równie pełen niespodzianek jak pierwszy. Głównym punktem wycieczki stało się Gniezno, czyli pierwsza stolica Polski. Zwiedziliśmy więc Katedrę Gnieźnieńską będącą miejscem koronacji czterech pierwszych królów Polski. Tutaj także znajdują się szczątki Świętego Wojciecha uznawanego za patrona Polski. Naszym zainteresowaniem cieszyły się unikatowe w skali światowej Drzwi Gnieźnieńskie stanowiące najcenniejszy zabytek sztuki romańskiej w Polsce, upamiętniający sceny z życia wspomnianego Świętego. Wreszcie przyszedł czas na Ostrów Lednicki, wyspę, na której zachowały się pozostałości grodu należącego do Mieszka I, gdzie prawdopodobnie miał miejsce Chrzest Polski. Następnie udaliśmy się do Rogalina, by zwiedzić osiemnastowieczny pałac należący do hrabiów Raczyńskich znany z pięknych wnętrz, galerii sztuki oraz starych dębów.

Trzeci dzień przyniósł kolejne atrakcje, wówczas zawitaliśmy do Poznania, stolicy Wielkopolski, gdzie w Rynku, na wieży poznańskiego Ratusza powitały nas trykające się koziołki. Z przyjemnością spacerowaliśmy po pięknej Starówce, podziwiając architekturę wspaniale odrestaurowanych kamieniczek i delektując się smakiem szneki z glancem (drożdżówki z lukrem). Wizytę w Poznaniu zakończyliśmy w Muzeum Rogala, w którym wspólnie z mistrzami cukiernictwa mogliśmy upiec słynne świętomarcińskie rogale i delektować się tym wielkopolskim przysmakiem.

W doskonałych humorach, pełni pozytywnych wrażeń  wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Z pewnością w pamięci pozostaną odwiedzane miejsca oraz historia z nimi związana,  ale także dobre wspomnienia kojarzone z nawiązanymi nowymi, uczniowskimi  przyjaźniami.