Data wydruku: 2024-07-19 09:16:03

EMOCJOnalnie w świetlicy szkolnej

Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych oraz twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia. 

Od września 2020 r. do czerwca 2021 r. zrealizowano w ramach zajęć świetlicowych innowację pedagogiczną w oparciu o międzynarodowy projekt edukacyjny “Emocja”, wspomagający rozwój społeczny i emocjonalny dzieci, którego założeniem było uwrażliwienie na różnice, które posiadamy oraz kształtowanie przyjaznego stosunku do drugiego człowieka, jak również minimalizowanie problemu wykluczenia społecznego wśród uczniów - poprzez aktywną działalność edukacyjną. 

W trakcie odbytych zajęć zrealizowano następujące cele: 

  • Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku szkolnym. 

  • Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości. 

  • Aktywizacja dzieci na zrozumienie emocji i uczuć innych osób. 

  • Integracja zespołu świetlicowego. 

  • Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju 
    i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu. 

  • Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek oraz wrażliwość. 

Zajęcia odbywały się średnio raz w tygodniu, poprzez realizację poszczególnych modułów: 

I KREATYWNOŚĆ 

II WYOBRAŹNIA 

III MOC SŁÓW 

IV EMPATIA 

V ODWAGA 

Tematyka zajęć była realizowana poprzez wykorzystanie różnorodnych metod i technik, tj. opowiadania, relaksacje, zabawy ruchowe, mapy myśli, drama, prace plastyczne, doświadczenia, aplikację rozszerzającą rzeczywistość “Quiver”, bajki, filmiki. Obchodziliśmy również dwa ważne święta - Międzynarodowy Dzień Kropki (święto kreatywności) oraz Światowy Dzień Zespołu Downa (dzień kolorowych skarpetek). 

W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej była prowadzona obserwacja pracy uczniów. Uczniowie na zajęciach korzystali z emocjometrów, na których zaznaczali swoje samopoczucie przed i po zajęciach, jak również odbywały się rozmowy z uczniami na temat tego co im się najbardziej podobało podczas realizacji poszczególnych modułów. Na zajęciach podsumowujących projekt uczniowie odpowiedzieli na kilka pytań ankietowych dotyczących osiągnięcia celów wdrożonej innowacji. Z udzielonych odpowiedzi należy wywnioskować, iż cele innowacji zostały osiągnięte.  
Innowacyjność zajęć przyczyniała się do rozwijania u dzieci kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania tematyką emocji. Wpłynęła również na integrację zespołu świetlicowego oraz umiejętność współpracy w grupie. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów utwierdzają w przekonaniu, że projekt “Emocja” był dla dzieci interesujący i sporo uczniów oczekuje kontynuacji zajęć w przyszły roku szkolnym. 

Monika Pilarek