Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych oraz twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia.
Od września 2020 r. do czerwca 2021 r. zrealizowano w ramach zajęć świetlicowych innowację pedagogiczną w oparciu o międzynarodowy projekt edukacyjny “Emocja”, wspomagający rozwój społeczny i emocjonalny dzieci, którego założeniem było uwrażliwienie na różnice, które posiadamy oraz kształtowanie przyjaznego stosunku do drugiego człowieka, jak również minimalizowanie problemu wykluczenia społecznego wśród uczniów - poprzez aktywną działalność edukacyjną.
W trakcie odbytych zajęć zrealizowano następujące cele:
Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku szkolnym.
Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
Aktywizacja dzieci na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
Integracja zespołu świetlicowego.
Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju
i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek oraz wrażliwość.
Zajęcia odbywały się średnio raz w tygodniu, poprzez realizację poszczególnych modułów:
I KREATYWNOŚĆ
II WYOBRAŹNIA
III MOC SŁÓW
IV EMPATIA
V ODWAGA
Tematyka zajęć była realizowana poprzez
W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej była prowadzona obserwacja pracy uczniów. Uczniowie na zajęciach korzystali z emocjometrów, na których zaznaczali swoje samopoczucie przed i po zajęciach, jak również odbywały się rozmowy z uczniami na temat tego co im się najbardziej podobało podczas realizacji poszczególnych modułów. Na zajęciach podsumowujących projekt uczniowie odpowiedzieli na kilka pytań ankietowych dotyczących osiągnięcia celów wdrożonej innowacji. Z udzielonych odpowiedzi należy wywnioskować, iż cele innowacji zostały osiągnięte.
Innowacyjność zajęć przyczyniała się do rozwijania u dzieci kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania tematyką emocji. Wpłynęła również na integrację zespołu świetlicowego oraz umiejętność współpracy w grupie. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów utwierdzają w przekonaniu, że projekt “Emocja” był dla dzieci interesujący i sporo uczniów oczekuje kontynuacji zajęć w przyszły roku szkolnym.
Monika Pilarek