Od września 2018 realizowana jest w naszej szkole Dwujęzyczna Innowacja Pedagogiczna. Oparta jest ona na autorskim programie Playing with colours- Zabawa kolorami opracowanym przez nauczycielkę plastyki p. Joannę Dubiel-Stonoga i nauczycielkę języka angielskiego p. Alinę Matusz. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy piątej szkoły podstawowej.
Nadrzędnym celem innowacji jest dydaktyczna korelacja działań w obszarze języka angielskiego i plastyki. Wszystkie cele związane są z wykorzystaniem języka angielskiego w praktyce oraz z działaniami twórczymi uczniów w zakresie plastyki. Innowacja zakłada dydaktyczną zabawę jednym kolorem podczas dwugodzinnych zajęć w każdym miesiącu roku szkolnego. Zajęcia z uczniami zmierzają w kierunku bardzo indywidualnego traktowania wszystkich uczestników w sferze języka obcego i działań percepcyjno - twórczych. Każdy uczeń wykonuje zadania, których poziom i zakres jest dostosowany do ich indywidualnych możliwości. Aktywność i twórczość uczestników innowacji wzbogaca realizację zadań językowych. Zajęcia są prowadzone równocześnie przez dwóch nauczycieli.
Wprowadzenie, zapoznanie ze słownictwem tematycznie związanym z zaplanowanymi działaniami w zakresie plastyki, wszelkie wyjaśnienia są przedstawiane w języku angielskim. W czasie zajęć korzystamy również z technologii informacyjnej wykorzystując nowoczesną pracownię językową wyposażoną m.in. w tablicę interaktywną. Natomiast słownictwo specjalistyczne, poprzez komentarz merytoryczny z malarstwa, historii sztuki, wprowadzane jest przez nauczyciela plastyki. Współpraca nauczyciela języka obcego z nauczycielem – artystą plastykiem pozwala uczniom na wielopłaszczyznowy rozwój i kreowanie wrażliwości.
W czasie każdych zajęć uczniowie wykonują zadania w języku angielskim doskonalące ich umiejętności z zakresu słuchania i czytania ze zrozumieniem, pisania, mówienia oraz uzyskują informacje dotyczące kultury krajów angielskiego obszaru językowego. Następnie wykonują prace plastyczne poznając przy tym różnorodne techniki. Tematyka prac i zadania wykonywane w języku angielskim są ze sobą ściśle związane.
Prace wykonane przez uczniów w czasie zajęć w pierwszym półroczu przedstawiają poniższe zdjęcia. Przed nami kolejne spotkania i wyzwania dla młodych lingwistów i artystów!
Joanna Dubiel-Stonoga, Alina Matusz