Data wydruku: 2024-07-18 20:19:02

Dzień Świętego Marcina w Schodni

fot. M. Widera
fot. M. Widera

Zgodnie z wieloletnią tradycją 11 listopada w miejscowości Schodnia lokalne koło DFK zorganizowało Dzień Świętego Marcina. Podobnie jak w ubiegłym roku udział wzięła bardzo duża grupa uczestników, wśród której był również burmistrz Jan Labus.

Święto, które zostało zaczerpnięte z krajów niemieckojęzycznych jest organizowane również w innych miejscowościach nie tylko naszej gminy, ale również całego regionu, do czego bez wątpliwości przyczynia się obecność mniejszości niemieckiej na tych terenach.

Imprezę udało się zrealizować dzięki finansowemu wsparciu Konsulatu Republiki Federalnej Niemiec w Opolu, które koło DFK Stara Schodnia pozyskało w ramach projektu pt: „Uroczystość św. Marcina w Schodni – Die Feierlichkeiten zum Anlass des Hl. Martins in Alt Schodnia“.

Uroczystości rozpoczęły się od mszy św. w kościele parafialnym w Schodni, po której wszyscy udali się przemarszem na teren za remizą OSP. Na czele orszaku św. Marcin jechał na koniu, a obok niego szedł żebrak. Tradycyjnie dzieci śpiewające piosenki ku czci patrona niosły lampiony, a strażacy z pochodniami dbali o bezpieczeństwo.

Gdy już wszyscy zebrali się przed wielkim ogniskiem, została odegrana scenka, podczas której św. Marcin dokonuje symbolicznego aktu, w którym dzieli się połową swojego płaszcza z żebrakiem – jest to symbol miłosierdzia. Aktorami byli Manuel Widera, jako św. Marcin, Karol Pietroń w roli żebraka, narracje prowadziły Anna i Agnieszka Lyp, których przygotowała Anna Spyra (SP2 Ozimek).

Jak co roku dla wszystkich uczestników przygotowano rogale świętomarcińskie i ciepłe napoje. Ponadto nikt nie zapomniał o najmłodszych, dla których przygotowano liczne zabawy i słodycze. O muzyczny akcent zadbała orkiestra dęta.

DFK Stara Schodnia we współpracy z Sołtysem, Radą Sołecką oraz OSP Schodnia również w tym roku zorganizowało bardzo udane spotkanie. W tym miejscu kierujemy serdeczne podziękowania do wszystkich, którzy zaangażowali się w organizację imprezy. Dziękujemy także Państwu Bronkom, którzy ufundowali drzewo na ognisko.