Data wydruku: 2024-07-18 13:33:42

Historic Mała Panew River Bridge - most nagrodzony w międzynarodowym konkursie FOOTBRIDGE AWARD 2014

fot. Footbridge 2014
fot. Footbridge 2014

Historic Mała Panew River Bridge - most nagrodzony w międzynarodowym konkursie
FOOTBRIDGE AWARD 2014

W dniu 16 lipca 2014 roku, w londyńskim Imperial College, podczas konferencji „Footbridge 2014” miała miejsce uroczystość wręczenia nagród dla najlepiej zaprojektowanych nowych kładek dla pieszych. Konkurs ten cyklicznie (co 3 lata) organizowany był w trzech kategoriach, tj. „kładki o przęśle najdłuższym”, „kładki z przęsłem średniej rozpiętości” oraz „kładki krótkie”, natomiast od tego roku wprowadzono dodatkowo dwie kategorie - na obiekt najładniej iluminowany oraz na obiekt najlepiej odrestaurowany. Zwycięzcą ostatniej z kategorii - historic renovation/reuse - został zabytkowy wiszący most w Ozimku.

W skład Jury konkursowego wchodziło pięciu niezależnych, wybitnych specjalistów branży mostowej, którym przewodniczyła pani Helena Russell z Wielkiej Brytanii, natomiast ze względu na stawiane wysokie wymagania, do konkursu zgłoszono w sumie tylko 26 projektów zrealizowanych obiektów.

Podczas uroczystości, w otoczeniu licznego audytorium, dr inż. Przemysław Jakiel z Politechniki Opolskiej odebrał z rąk Przewodniczącej Jury statuetkę oraz dyplomy dedykowane dla Zespołu Projektowego, Inwestora, Projektanta iluminacji oraz Wykonawcy i Firmy nadzorującej remont mostu. Nagrodzone w Konkursie obiekty zostały opublikowane w okolicznościowej broszurze wydanej przez brytyjskie czasopismo Bridge Design & Engineering. Warto dodać, że informacje dotyczące mostu z Ozimka opatrzono specjalnym komentarzem Jury: „Pełen uroku most zawdzięcza piękno odnowionej sylwetki, zarówno dokładnie wykonanym pracom renowacyjnym, jak również dbałością o redukcję i umiejętną kompozycję dodatkowych elementów”.

Ta, kolejna już nagroda - pomimo że zasadniczo przyznana została projektantowi remontu mostu - w głównej mierze przynależna jest samemu obiektowi. Może przy tym nasuwać się pewna konkluzja - pomimo 3 lat, jakie upłynęły od momentu oddania go do ponownego użytku, nakład włożonej pracy i środków sprawiły, że obiekt ten nadal odnosi sukcesy. Właściwie zrealizowany projekt renowacji, odpowiednio ukierunkowane wykonawstwo robót oraz rzetelny nadzór techniczny, będący przedstawicielem inwestora zaplanowano w sposób optymalny. O docenieniu przez Szanowne Jury Konkursu wkładu poszczególnych stron zaangażowanych w prace renowacyjne świadczą opisane wcześniej liczne dyplomy. Do wspomnianych sukcesów z pewnością przyczyniły się niepodważalne walory zabytkowe obiektu w połączeniu ze starannością prac nad jego renowacją, niemniej jednak należy pamiętać, że celem nadrzędnym podjętych działań była - oprócz estetyki - trwałość i funkcjonalność obiektu dla jego użytkowników.

Z pewnością ostatnia z nagród, jaką dotąd most uzyskał, przysporzy mu nowych sympatyków, zarówno wśród turystów, jak i fachowców z branży mostowej - tym razem nie tylko z Europy. Zabytkowy most z Ozimka wzbudził na konferencji duże zainteresowanie, tym bardziej, że uczestniczyło w niej niemal 500 inżynierów, architektów i naukowców z całego świata. Dodatkowo, w sesji poświęconej renowacji obiektów zabytkowych, pan Przemysław Jakiel zaprezentował referat pt.: „Refurbishment of iron suspension bridge in Ozimek: general design”, dotyczący pierwszej fazy projektu remontu naszego mostu, który został opublikowany w materiałach konferencyjnych, tym samym reklamując konstrukcję, jako oryginalną atrakcję turystyczną z dziedziny zabytków techniki.

Ta nagroda jest szczególna również pod innym względem, bowiem jest to sytuacja bez precedensu - łańcuchowy most w Ozimku stał się pierwszym polskim obiektem mostowym, który zwyciężył w tak prestiżowym konkursie, dając powód do dumy nie tylko wszystkim stronom partycypującym w jego renowacji, ale również - a może przede wszystkim - społeczności lokalnej i Polsce.

Czytelnikowi należy się jeszcze wyjaśnienie, skąd most z Ozimka znalazł się w konkursie dedykowanym kładkom dla pieszych. Było to możliwe dzięki zamianie funkcji obiektu po renowacji, gdy został przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszo-rowerowego.

W uzupełnieniu wypada wspomnieć, że wniosek zgłaszający most na Konkurs został przygotowany w sposób niezwykle staranny przez dra inż. P. Jakiela, jednak przy ścisłej współpracy (wsparciu) z władzami Miasta i Gminy Ozimek w osobach panów burmistrza Marka Korniaka i jego zastępcy - Zbigniewa Kowalczyka. Trudność opracowanego wniosku polegała na bezwzględnej konieczności zwięzłego ujęcia wielu kryteriów, dotyczących m.in. przystosowania obiektu do celu jakiemu ma służyć, ekonomii, jakości projektu i jego wdrożenia, innowacyjności, wyglądu i harmonii ze środowiskiem, bezpieczeństwa i ochrony mostu, korzyści dla społeczeństwa, trwałości, czy jego historii (oraz wielu innych).

Niech poniższy cytat z pierwszej strony tego wniosku, pt.: „Renovation project of monumental Iron Suspension Bridge over Mała Panew river in Ozimek” będzie zwieńczeniem informacji o nowej nagrodzie dla mostu:

Począwszy od końca XVIII w., Malapane - wówczas przodująca huta na kontynencie europejskim - w celu zwiększenia funkcjonalności, szukała pomysłu na nowy most, który spełniłby szereg niełatwych kryteriów. Stało się to możliwe dopiero po opracowaniu technologii wytwarzania odpowiednio wytrzymałych elementów z żeliwa i stali kutej. W 1827 r. uroczyście oddano do użytku łańcuchowy most przez Małą Panew w Ozimku...

 

Informację o nagrodzie można zobaczyć na stronie http://bridgeweb.com/MemberPages/article.aspx?id=3375