Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG VA Republika Czeska – Polska oraz ze środków budżetu państwa. Przekraczamy granice

 

Nasz mała Ojczyzna jest blisko nas, „na wyciągnięcie ręki” jak pisał poeta Tadeusz Różewicz, nosimy ją w sercu i pamięci.  Z sentymentem bowiem wracamy do rodzinnego domu, ukochanych miejsc kojarzonych z dzieciństwem: do ulicy, podwórka, trzepaka czy ławki. Mała Ojczyzna to także przeszłość- przodkowie, tożsamość, historia, tradycje i zwyczaje. Stąd narodził się pomysł, by tę przeszłość Małej Ojczyzny- miasta i gminy Ozimek- przybliżyć uczniom Szkoły Podstawowej nr 3 w Ozimku oraz naszym południowym sąsiadom, czyli uczniom partnerskiej Zakladni Skola w czeskim Rymarov’ie. Był to główny cel projektu polsko-czeskiego „Aktywni uczniowie”, realizowanego przez naszą placówkę pod nazwą „Na szlaku młynarza Ozimka”.

      Czescy goście przybyli do naszej szkoły 08 czerwca 2019, zostali powitani przez panią dyrektor Jolantę Bajor, a następnie każdy uczestnik projektu otrzymał pamiątkową koszulkę: niebieską- uczniowie ozimskiej „podstawówki”, czerwoną – uczniowie rymarowskiej. Po spożyciu pysznego śniadania, dzieci zaproszono do auli, gdzie mogły zobaczyć charakterystyczny, śląski taniec ludowy trojak w wykonaniu naszych uczniów ubranych w przepiękne, folkowe stroje. Kolejną regionalną atrakcją stały się muzyczne popisy  młodszych dzieci, które zaśpiewały i zagrały na dzwonkach oraz grzechotkach utwór „Zasiali górale owies”. Ich stroje również nawiązywały do lokalnych tradycji. Równie atrakcyjny okazał się muzyczny występ gimnazjalistów. Te przedsięwzięcia z kolei stanowią część innego projektu realizowanego przez naszą szkołę, zatytułowanego „TańczMyfolkowo” w ramach projektu grantowego lokalnej Grupy Działania „Kraina Dinozaurów”. Następnie dzieci obejrzały krótką prezentację multimedialną poświęconą najciekawszym i najstarszym zabytkom gminy Ozimek, wzbogaconą komentarzem opiekunów.

Kolejną atrakcją przygotowaną dla uczestników projektu był quest „Na szlaku młynarza Ozimka”, czyli rodzaj gry polegającej na odkrywaniu dziedzictwa miejsca i tworzeniu nieoznakowanych szlaków, którymi można wędrować, kierując się informacjami zawartymi w wierszowanych wskazówkach. I tak doszliśmy do takich miejsc pamięci jak pomnik przy Domu Kultury upamiętniający istnienie hitlerowskich obozów pracy przymusowej, Kościół Ewangelicko-Augsburski i cmentarz, najstarszy, żelazny most wiszący w Europie, Wyspa Rehdanza, której nazwa upamiętnia głównego założyciela i budowniczego Huty Małapanew czy ruiny dawnego młyna w Krasiejowie. Na Wyspie Rehdanza dla uczestników projektu przygotowano kolejne niespodzianki: dzieci malowały rzekę Mała Panew i szyły z juty woreczki, z kolei w Nadleśnictwie Krasiejów na łonie przyrody  odbył się piknik, czyli czas na posiłek przy ognisku i degustację popularnej, śląskiej potrawy panczkrautu oraz regenerację sił. Następnie udaliśmy się w drogę powrotną, ale dla naszych czeskich przyjaciół przygotowaliśmy jeszcze jedną atrakcję. Była to wizyta w krasiejowskiej piekarni, gdzie dzieci mogły uczestniczyć w procesie wypieku chleba, a także same wypiekały drożdżówki, które później ze smakiem skonsumowały. W szkole natomiast, na boisku, odbyły się sportowe rozgrywki w myśl zasady „W zdrowym ciele, zdrowy duch”. Następnie dzieci obejrzały montaż słowno-muzyczny zatytułowany „ O młynarzu Ozimku, czyli jak to drzewiej było”, podczas którego uczniowie poznali piękną historię naszej Małej Ojczyzny, zaprezentowaną w sposób baśniowo- legendarny. Spektakl stanowi część Innowacji Programowej „Teatr? Lubię!” realizowanej przez uczniów klasy V „c” i V „d” pod opieką pań: Marzeny Wolickiej – Mazurkiewicz  i Małgorzaty Dziewulskiej – Stefan. Następnie na uczestników questu, którzy rozwiązali wszystkie zagadki i odgadli hasło, czekał ukryty w czeluściach ziemi skarb młynarza. Po kolacji pożegnaliśmy naszych gości i  choć zmęczeni, to jednak pełni pozytywnych wrażeń  wróciliśmy do swoich domów.

     W tym wspólnym przedsięwzięciu wzięło udział sześćdziesiąt osób: dwadzieścioro uczestników z czeskiej, wspomnianej wcześniej, szkoły w Rymarov’ie oraz czterdzieścioro uczniów ozimskiej „Trójki”. W przygotowanie projektu i jego realizację zaangażowało się wielu nauczycieli naszej szkoły. Pani Violetta Wińska, pani Małgorzata Górniaszek i pan Arnold Bonk  zadbali o oprawę muzyczno-taneczną, przygotowując uczniów do występu. Z kolei projekty rysunków przygotowały panie Violetta Wińska i Katarzyna Urbanowska (mapa i logo). Nad opracowaniem questu – wyprawa odkrywców  czuwały panie Jolanta Bajor, Marzena Wolicka-Mazurkiewicz, Małgorzata Dziewulska-Stefan, Barbara Klemens, Małgorzata Górniaszek, Violetta Wińska i Katarzyna Urbanowska. Historię zabytków naszej gminy przybliżyły humanistki – panie: Marzena Wolicka-Mazurkiewicz, Małgorzata Dziewulska-Stefan i Katarzyna Urbanowska. Natomiast prezentację multimedialną oraz przedstawienie teatralne przygotowały nauczycielki języka polskiego - Marzena Wolicka-Mazurkiewicz i Małgorzata Dziewulska-Stefan.

     Słowa podziękowania kierujemy także do pani Teresy Stańczyk, która wystąpiła w roli tłumacza polsko-czeskiego, pani Joanny Bachłaj – gminnej koordynatorce projektu służącej nam życzliwą radą, do właścicieli i pracowników Spółki Tradycyjnie Robione w Krasiejowie za możliwość odwiedzenia piekarni oraz ciekawą lekcję poświęconą procesowi powstawania chleba, do pracowników Nadleśnictwa w Krasiejowie za udostępnienie urokliwego miejsca na piknik i pań kucharek – pracownic naszej szkoły za przygotowanie pysznych posiłków.

                                          Małgorzata Dziewulska-Stefan i Marzena Wolicka-Mazurkiewicz

Galeria
 do góry