Wiadomości z Ozimka i okolic

W czwartek 11 maja 2023 r. uczniowie klasy 6a i 6b pojechali na dwudniową wycieczkę po Wielkopolsce, by zwiedzić najciekawsze miejsca tego regionu. Opiekunkami wyprawy były wychowawczynie pani I. Wałęga- Wójcik i pani I. Podstawa oraz rodzic pan Sitek.

W pierwszym dniu odwiedziliśmy Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie, które mieści się w zabytkowym pałacu. Zwiedzając sale muzealne, zetknęliśmy się z historią, życiem i twórczością naszego wielkiego poety Adama Mickiewicza oraz pisarza Henryka Sienkiewicza.

Następie skierowaliśmy się do Gniezna, dawnej stolicy Polski. Naszym oczom ukazała się imponująca tysiącletnia katedra pw. Wniebowzięcia NMP, miejsce koronacji pięciu królów Polski, a także spoczynku św. Wojciecha.  Zobaczyliśmy również słynne Drzwi Gnieźnieńskie, które są unikatowym zabytkiem sztuki romańskiej. Ostatnim punktem programu w tym dniu było zwiedzanie Rezerwatu Archeologicznego w Biskupinie. Zobaczyliśmy rekonstrukcję grodu biskupińskiego z około 740 roku p.n.e.  Uczniowie dowiedzieli się również jak wyglądało życie w chacie biskupińskiej, czym zajmował się np. mincerz i jak powstawały denary Bolesława Chrobrego.
Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy wizytą w Skansenie Wielkopolskim. Spacerując między domami, poczuliśmy klimat dawnej XIX – wiecznej wsi z unikatowymi, drewnianymi wiatrakami i młynem.
Kolejnym etapem było miasto Poznań. Zwiedzanie zaczęliśmy od obejrzenia multimedialnej ekspozycji przybliżającej dziesięć wieków historii Ostrowa Tumskiego i Poznania. Po wizycie na Starym Mieście udaliśmy się na Wzgórze Przemysława. Na wzniesieniu tym znajduje się nowo odbudowany zamek – dawna, rezydencja króla Przemysła II.
Ostatnim punktem naszej wyprawy było   Muzeum Arkadego Fiedlera. Placówka mieści się w starym domu rodziny Fiedlerów w Puszczykowie. Naszym przewodnikiem był syn samego Arkadego Fiedlera, który w ciekawy sposób zaprezentował ekspozycję prezentującą eksponaty przywiezione z wypraw podróżnika, m.in. maski, rzeźby obrzędowe czy łuki. Dużym zainteresowaniem cieszył się żywy okaz piranii oraz replika statku Krzysztofa Kolumba.
Wycieczka po Wielkopolsce dała nam możliwość odwiedzenia miejsc związanych z odległymi początkami naszego państwa oraz spotkania z ciekawymi ludźmi.  Dostarczyła również wielu pozytywnych przeżyć i wrażeń.